ShoutMix


ShoutMix chat widget

Isu Melayu di Gareja

Isu "Melayu di Gareja" mendapat perhatian masyarakat ketika ini.
Media telah memperbesarkan isu ini, dan seolah-olah cuba menghalang penyebaran agama kristian. Kalau difikirkan balik, negara kita ini, terdiri daripada berbilang kaum dan pelbagai agama yang dianuti oleh masyarakat nya. Tidak kah ini nanti menyinggung perasaan penganut agama Kristian nanti??


Risalah yang saya ambik

oh mungkin saya salah, sebab penyebaran agama ini kepada orang islam, sebab itu orang marah. Yup..islam tidak membenarkan seseorang itu keluar dari agamanya.

Bukan kah seseorang individu itu bebas beragama?? kalau mengikut undang-undang yang saya paham lah... adakah undang-undang itu hanya untuk orang bukan islam??

Kadang-kadang saya jadi tak faham, kenapa "penyebaran agama islam" tidak menjadi satu isu? jika saya bukan orang islam, ia akan menjadi persoalan kepada saya.. (betapa bodoh nya saya menyokong kristian kan??)

Saya bukan menyokong agama kristian, menganuti jauh sama sekali. Islam itu indah bagi saya, Islam itu agama yang benar bagi saya. Tetapi saya melihat isu ini kepada, perpaduan dan keamanan negara kita, yang belum lagi berperang kerana agamanya.

Adakah satu hari nanti kerana isu ini mendapat liputan meluas dari media, akan menyebabkan negara ini dalam situasi yang tidak aman???

Kenapa saya berkata demikian??
Kerana pada pendapat saya, satu penulisan dari wartawan itu, boleh membawa pelbagai tafsiran dan membawa maksud yang berbeza kepada pembacanya.

Melalui laporan akhbar yang saya baca hari ini,

http://www.hmetro.com.my/articles/Pujukcarahalus/Article

saya menyokong apa yang dilaporkan di akhbar

"Pendakwah atau pasto tidak pernah memaksa saya memasuki agama mereka,tetapi menggunakan cara paling lembut dan halus dengan tidak berputus asa memujuk selain terus membantu sehingga akhirnya saya berhutang budi dan akur mengikuti program mereka "


Perkara seperti ini juga berlaku di Kampung saya (kampung orang asli lah), cerita nya begini

dulu makcik ni sakit, atas rawatan kristian, dia akhirnya memeluk kristian, bantuan demi bantuan diberikan, setiap hari ahad, ada sahaja orang2 kristian datang, Mereka menyanyi seperti ada koir di rumah itu sehingga jiran mereka tertarik untuk turut serta. dan ada diantara mereka menganut agama kristian.

Bagi saya, pendekatan yang dibawa oleh mereka untuk menyebarkan agama kristian cukup strategik dan bijak. Bayangkan halaman rumah makcik itu dulunya penuh semak samun, tetapi telah diusahakan menjadi kebun jagung, dan juga kebun-kebun sayuran. Mereka beri cangkul, mereka bagi pagar, benih, baja dan sebagainya. Bantuan-bantuan ini menarik jiran-jiran sekeliling.

Persoalannya, adakah Jakim juga menjalankan aktiviti seperti ini? saya tidak tahu.

Saya tidak benci kristian, tetapi saya sayang Islam. Saya sayang keamanan negara.





-----------------
pss: *jika artikel ini menyinggung perasaan kamu, saya mohon maaf, saya tidak bodoh, saya tidak terlalu cerdik, tetapi saya ada hati dan otak untuk bertanya tentang kebenaran*

psss: jika apa saya katakan tidak betul, tingglkan komen, maka saya akan perbetulkan..
tq kerana membaca
.

0 Perbincangan:

Catat Ulasan

Terima kasih lah kerana berkata-kata

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More